Environmentalist

Environmentalist



در کارگروه پسماند گیلان عنوان شد
لزوم جدیت بین دستگاهی در مدیریت انواع پسماند


 

 

 بزرگنمایی
لیـــلا مســـروری: نخستین جلسه کارگروه پسماند استان گیلان در سال 91 با محوریت کارخانه کمپوست رودسر و وضعیت پسماندها و پسابهای عفونی ، تشکیل جلسه داد.
به گزارش سبز پرس بر اساس بازدیدهای بعمل آمده از کارخانه کمپوست رودسر ، به رغم اهمیتی که این کارخانه در مدیریت پسماند شرق گیلان دارد و از اواخر مرداد ماه گذشته با ظرفیت بسیار اندک نسبت به ظرفیت اسمی خود آغاز بکار کرده است اما ، بدلیل کامل نبودن سازه ها بوی نامطبوع حاصل از انباشت زباله و تخمیرکود آلی بشدت اهالی منطقه را آزار میدهد.
 
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در ارائه گزارش خود بر مواردی چون نبود زهکش و کانالهای جمع آموری سطحی شیرابه  و نشتی های احتمالی ، مسقف نبود محل های دپو زباله ورودی  و محلهای دپو پس سرندی ، فعال نبودن سیستم تصفیه شیرابه  اشاره شد .
همچنین ایزوله نبودن سالن تخمیر ، تجیزات کم ایمنی فردی کارگران و مهمتر از همه عدم تکفیک زباله ها در مبدا و حمل درهم زباله های خانگی  و عفونی بخصوص وجود پسماندهای عفونی نوک و تیز برنده  که خطرات و تبعات فراوانی برای کارکنان و راندمان فعالیت کارخانه دارد ، مورد تاکید قرار گرفت.
البته نه شهردار رودسر و نه هیچ نماینده ایی از سوی شهرداری در این جلسه حضور نداشتند تنها نماینده ایی از فرمانداری در این جلسه بود که به قصد طرح موارد فوق الذکر و چاره جویی  در کار گروه حضور داشت.
محسن فلاح نیا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان در خصوص کمپوست رودسر گفت :  به تبع یکسری از مشکلات حین کار بروز می کند   و اقدامات لازم برای اصلاح نواقص از سوی شهرداری رودسر و مدیریت کارخانه کمپوست با توجه به راه حلهای موجود اعم از احداث و تکمیل سازه ها و ایزوله سازی باید انجام شود
وی افزود : ظرف چند روز اینده بیوفیلتر کارخانه وارد مدار خواهد شد.
دبیر کارگروه پسماند استان گیلان تاکید کرد لازم است در شهرهایی که کارخانه کمپوست احداث شده برگزاری کارگروه های شهرستان جهت رصد مداوم روند کار صورت بگیرد.
 امیر عبدوس تقدیر از شهرداری انزلی و برگزاری منظم جلسات کارگروه پسماند شهرستان انزلی گفت : متاسفانه شاهدیم که جلسات کارگروه شهرستانی که می تواند بیشترین نقش را در حل و پیگیری مسائل کمپوست رودسر داشته باشد، سالی یکبار برگزار میشود که یقینا باید در روند آن تجدید نظر شود.
چاره اندیشی برای پسماندهای کشاورزی
در این جلسه موضوع مهم امحای سموم شیمیایی سنواتی که سموم تاریخ مصرف گذشته موجود در انبار های جهاد کشاورزی است طرح شد .
در جلسه پیشین کارگروه استانی که  اسفند ماه گذشته برگزار شد مقرر شده بود تا استانداری  این مورد خاص را پیگیری کرده و در صورت لزوم منابع مالی برای انجام اینکار را بررسی کند  که البته این موضوع در این عدم تهیه گزارش یاد شده  مجدد در دستور کار قرار گرفت تا بخش مربوط به پیگیری موضوع در استانداری تعیین شود .
معضل پسماندهای عفونی بخش خصوصی
با توجه به وعده وزیر بهداشت مبنی بر تجهیز بیمارستانهای عمومی و خصوصی به دستگاه امحا تا پایان 91 و تعیین مهلت دوساله برای احداث تصفیه خانه های فاضلاب بیمارستانی  اسلامی نماینده علوم پزشکی گیلان در ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر در مراکز عمده اعم از بیمارستانهای دولتی و خصوصی گیلان  تهیه دستگاهای بی خطر ساز انجام شده و فعالند و بیمارستانهای فومن، رودبار ، منجیل ، لنگرود و رودسر هم منتظر احداث سازه استقرار هستند و به زودی فعال می شوند .
وی در خصوص تصفیه خانه هم افزود : اجرای این موضوع هزینه گزافی دارد که به تنهایی از عهده ما خارج است و برای این امر نیازمند اختصاص چهل درصد هزینه از محل اعتبار استانی هستیم .
وی افزود: البته کار را آغاز کرده ایم در ماسال و فومن سیستم تصفیه آماده بهره برداری است و تا ماه آینده تصفیه خانه بیمارستان رودبار که حساسیت ویژه ایی هم دارد ، به بهره برداری می رسد  در رشت نیز بیمارستانها که قبلا در اولویتها پیش بینی نشده بود هم اینک در دستور کار احداث تصفیه خانه قرار دارد
رضا کهالی شهردار لاهیجان نیز با اشاره به  معضل پسماندهای عفونی مطبهای خصوصی  گفت : به رغم آنکه  سطل های تفکیک پسماندهای عادی و عفونی را در اختیارشان قرار داده ایم  کمترین همکاری در این زمینه ندارند .
 هالی با ابراز نگرانی از اینکه برخی از آنها  در مناطق مسکونی هم هستند و به نوعی اشاعه آلودگی دارند گفت :  مطبهای پزشکی بر طبق قوانینی که نظام پزشکی گذاشته  هیچ گونه عوارض شغلی هم به شهرداریها پرداخت نمی کنند.
 کهالی از کارگروه خواست تا با قید مصوبه ایی  اخذ هزینه مدیریت پسماند از مطبهای خصوصی مورد تاکید قرار گیرند ، که با موافقت روبرو شد.
سیامک دوستدار مدیر عامل سازمان بازیافت شهرستان رشت نیز  گفت : میزان تفکیک از مبدا در سطح خانوارهای رشت از مرز پنجاه و پنج خانوار گذشت و هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری رشت تحت پوشش این طرح قرار دارند وی روند تفکیک از مبدا در شهر رشت مثبت و با کیفیتی خوب ارزیابی کرد.
دوستدار گفت : مجموعه ما از پیمانکاری که در چهارچوب ضوابط تعیین شده بتوانند دراین بخش فعالیت کنند استقبال می کند.
در این جلسه همچنین  موضوع احداث کارخانه کمپوست تالش طرح شد . گفتنی است سال قریب به ده سال قبل در سال 82، برای احداث این کارخانه در محدوده حفاظت شده لیسار در خواست فضا شده بود که  سه هکتار آن مورد توافق سازمان قرار گرفت  که البته در آن وقت توافق استانی برای 10 هکتار انجام گرفته بود در حال حاضر نیز فضای مورد نیاز 10  هکتار مورد تاکید است که برای پرهیز از هرگونه تصرف عدوانی و تغییر کاربری  مقرر شد تا موضوع در کمیسیون زیر بنایی دولت طرح و بررسی شود.
نوشته شده در ساعت 11:55:32 , مورخ 18/07/1391
کد خبر : 91071048

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8821




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com